De pagina’s die we geschreven hebben over TOS zijn afkomstig van verschillende bronnen. Deze artikelen, boeken en verwijzingen naar interviews kun je voor de TOS bronvermelding hieronder vinden.
Literatuurlijst
Archibald, L. M., & Joanisse, M. F. (2016). On the sensitivity and specificity of nonword repetition and sentence recall to language and memory impairments in children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 59(1), 74-86
Bedem, N. P., Dockrell, J. E., Alphen, P. M., Kalicharan, S. H., & Rieffe, C. (2018, 8 augustus). Victimization, Bullying, and Emotional Competence: Longitudinal Associations in (Pre)Adolescents With and Without Developmental Language Disorder. Geraadpleegd op 17 oktober 2019, van https://pubs.asha.org/doi/10.1044/2018_JSLHR-L-17-0429
Corpus Callosum Hersenbalk. (z.d.). Geraadpleegd op 13 januari 2020, van https://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevolgen/gevolgen-per-hersendeel/corpus-callosum-hersenbalk
De Sally Anne test. (z.d.). Geraadpleegd van http://www.contextblindheid.be/documenten/Sally%20Anne%20test.pdf
Delver, B. (2017). Handboek Tegen Pesten. Nederland: Nationale Acedemie voor Media & Maatschappij.
DSM-5. (z.d.). Geraadpleegd op 13 januari 2020, van https://www.dsm-5.nl/
Emond, B., & Ferres, L. (2001). Modeling the False-Belief Task. Geraadpleegd van http://act-r.psy.cmu.edu/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/185emond-ferres-2001.pdf
Executief disfunctioneren. (z.d.). Geraadpleegd op 14 januari 2020, van https://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevolgen/niet-zichtbare-gevolgen/executief-disfunctioneren
Executieve functies, wat zijn dat? (z.d.). Geraadpleegd op 2 januari 2020, van https://gedragsproblemenindeklas.nl/executieve-functies/
Isarin, J., Jekeli, I., Hermans, D., & Vissers, C. (2017). Handreiking sociaal-emotionele problematiek bij kinderen en jongeren met TOS. Sint-Michielsgestel, Nederland: Kentalis.
JM. (2018, 10 juni). Hoe herken je een taalontwikkelingsstoornis? Geraadpleegd op 13 oktober 2019, van https://www.jmouders.nl/hoe-herken-je-een-taalontwikkelingsstoornis-tos/
Kentalis. (z.d.-a). Hoe herken ik TOS? Geraadpleegd op 2 oktober 2019, van https://www.kentalis.nl/herken-tos
Kentalis. (z.d.-b). Wat is TOS? Geraadpleegd op 26 september 2019, van https://www.kentalis.nl/wat-is-tos
Kentalis. (z.d.-c). Wetenschappelijk onderzoek om kind met TOS te helpen. Geraadpleegd op 14 oktober 2019, van https://www.kentalis.nl/ervaringsverhalen/we-doen-wetenschappelijk-onderzoek-om-kind-met-tos-nog-beter-te-helpen
Kentalis. (2017, 14 december). TOS – De gesloten deur [YouTube]. Geraadpleegd op 7 december 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=O1kk2mKVyZs&t=15s
Kentalis. (2018, 6 november). Taal in het kinderbrein. Geraadpleegd op 7 december 2019, van https://www.kentalis.nl/wetenschappelijk-onderzoek/taal-het-kinderbrein
Lam, M. (z.d.). Wat is een taalontwikkelingsstoornis. Geraadpleegd op 31 december 2019, van http://toskompas.nl/wat-is-tos/
Langworthy , S., & Benning, S. (2012, 4 augustus). Piaget’s Mountains Task [YouTube]. Geraadpleegd op 4 januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=v4oYOjVDgo0
Mens en Gezondheid. (2016, 20 december). Taalontwikkelingsstoornis: een vrij onbekend probleem. Geraadpleegd op 17 oktober 2019, van https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/177668-taalontwikkelingsstoornis-tos-een-vrij-onbekend-probleem.html
Mens en Gezondheid. (2017, 11 juli). Executieve functie – Definitie en ontwikkeling. Geraadpleegd op 2 januari 2019, van https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/180651-executieve-functie-definitie-en-ontwikkeling.html
Mens en Samenleving. (2016, 17 december). Theory of Mind: vermogen om je te verplaatsen in een ander. Geraadpleegd op 14 oktober 2019, van https://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/154000-theory-of-mind-vermogen-om-je-te-verplaatsen-in-een-ander.html
Mieras, M. (2009). Taal helpt beheersen. Breinbrekers.
Nederland, Zonnenberg, N. (2017). Het geheime leven van 4-jarigen.Nederland: EO.
Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. (z.d.). Psychosociale problemen. Geraadpleegd op 1 oktober 2019, van https://www.ncj.nl/richtlijnen/alle-richtlijnen/richtlijn/?richtlijn=35&rlpag=1750
NVA. (2019, 23 januari). Prevalentiecijfers over autisme. Geraadpleegd op 10 januari 2020, van https://www.autisme.nl/over-autisme/onderzoek-naar-autisme/prevalentiecijfers-over-autisme/
NVLF. (z.d.). Richtlijn TOS. Geraadpleegd op 2 januari 2020, van https://www.nvlf.nl/paginas/openbaar/vakgebied/vakinhoud/richtlijn-tos
Van Olst, S. (2017, 14 juni). Executief functioneren, wat is dat? Geraadpleegd op 11 januari 2020, van https://www.praktijkhoogbegaafd.nl/executief-functioneren/
Reijpert, C. (2015). Leren ‘gedachten lezen’ met een taalontwikkelingsstoornis. FOSS-TAAL.
Sally Anne Test. (z.d.). [YouTube]. Geraadpleegd op 8 december 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=QjkTQtggLH4
Sanders, B. (2017). Taalontwikkelingsstoornis in de klas. Tielt, Nederland: LannooCampus.
Singer, I., Klatte, I., & Gerrits, E. (2018). Ouders betrekken bij de communicatieve redzaamheid van hun kind met TOS. Geraadpleegd van https://www.vakbladvroeg.nl/wp-content/uploads/2019/09/ENGAGE-Ingrid-Singer.pdf
SMARTonderwijs. (z.d.). Bernadette Sanders. Geraadpleegd op 13 januari 2020, van https://www.smartonderwijs.nl/home.html
Stichting Hoormij. (z.d.). Oorzaken van TOS. Geraadpleegd op 14 oktober 2019, van https://www.stichtinghoormij.nl/nl-nl/taalontwikkelingsstoornis/wat-is-tos/oorzaken-2
Taal en TOS. (2017, 26 april). Geraadpleegd op 14 januari 2020, van https://www.digitaalspeciaal.nl/taal-en-tos-wat-weet-jij-er-eigenlijk-al-van/
Taalontwikkelingsstoornis. (z.d.). Geraadpleegd op 13 oktober 2019, van https://www.logopedie.nl/paginas/openbaar/wat-is-logopedie/taal/taalontwikkelingsstoornis-tos
Therapeutisch Centrum GGZ. (z.d.). ADHD – Hoe vaak komt het voor? Geraadpleegd op 10 januari 2020, van https://www.therapeutisch-centrum.nl/kind-en-jeugd/adhd-kind-en-jeugd/adhd-hoe-vaak-komt-het-voor/
TOS. (z.d.). Geraadpleegd op 11 oktober 2019, van https://gedragsproblemenindeklas.nl/leerstoornissen/tos-taalontwikkelingsstoornissen/
Tromp, J. (2012, 10 november). Privacy settings. Geraadpleegd op 13 januari 2020, van https://myprivacy.dpgmedia.net/?siteKey=PUBX2BuuZfEPJ6vF&callbackUrl=https://www.volkskrant.nl/privacy-wall/accept?redirectUri=%2fnieuws-achtergrond%2farthur-japin-over-pesten-de-wonden-gaan-weg-maar-de-woorden-blijven-altijd-bij-je%7eb92f4023%2f%3freferer%3dhttps%253A%252F%252Fwww.google.nl%252F
Udacity. (2015, 23 februari). Three mountain problem [YouTube]. Geraadpleegd op 4 januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=72InCwgWtEM
Universiteit Utrecht. (2011, 2 maart). Taal en de ontwikkeling van de Theory of Mind. Geraadpleegd op 18 oktober 2019, van https://daily-social-worker.blogspot.com/2011/03/taal-en-de-ontwikkeling-van-de-theory.html
VHZ . (2015, 12 december). Een kijkje in het ‘taalbrein’ van kleuters met TOS. Geraadpleegd op 2 januari 2020, van http://vhz-online.nl/een-kijkje-in-het-taalbrein-van-kleuters-met-tos
Wat is emotionele competentie? (2017, 21 mei). Geraadpleegd op 13 oktober 2020, van https://verkenjegeest.com/wat-is-emotionele-competentie/
Welke gevolgen heeft pesten? (z.d.). Geraadpleegd op 17 oktober 2019, van https://www.sameninontwikkeling.nl/samen-onderzoeken/pesten/alles-over-pesten/8-welke-gevolgen-heeft-pesten